Verbania va gazdui în Ajunul Pastelui o expoziţie de icoane româneşti. Artistul plastic Ciprian Istrate, originar din Piatra Neamt, a fost invitat de către Adrian Chifu, consilier român şi va expune operele sale începând cu data de 15 aprilie. În acea zi la ora 18.00 va avea loc vernisajul, în prezenta autorităţilor locale şi a primarului Marco Zacchera. O parte din lucrări vor fi expuse şi la Biserica ortodoxă română din Verbania pe perioada sărbătorilor de Paşte. Evenimentul este considerat ca o veritabilă înfrăţire culturală dintre localitatea italiană şi Piatra Neamţ, o continuitate a evenimentelor care s-au derulat între cele două localităţi.
Adrian Chifu, consilier român la Verbania, a fost cel care a organizat înfrăţirea culturală şi a făcut posibilă prezenţa artistului nemţean.
„Sunt mâdru că putem arăta italienilor că România este o ţară europeană, nu doar geografic ci şi cultural. Este pentru prima dată când la Verbania, pe lacul Maggiore, se inaugurează o expoziţie de icoane româneşti. După înfraţirea administrativă de anul trecut, a urmat apoi o înfrăţire sportivă, cu amicalul dintre FC Ceahlăul şi AS Verbania, iar acum are loc o înfrăţire culturală, chiar în perioada sărbătorilor de Paşte, printr-o expoziţie de icoane. Mulţumesc atât artistului nemţean cât şi autorităţilor locale din Verbania pentru disponibilitate şi colaborare”, ne-a declarat Chifu.
În descrierea făcută pe siteul frescart.ro, artistul Ciprian Istrate (foto) este prezentat ca un artist ce „coboară direct din iconografia bizantină, depozitată în imaginarul şcolii medievale moldoveneşti… el e zugrav de biserici, şi asta îl obligă să respecte rigorile erminiilor.
Amprenta acestor rigori e mai mult decât evidentă în tehnica obiectelor sale non-murale: hieratismul figurilor, naivitatea uşor trucată, prezenţa cvasi- unanimă a simbolurilor iconografice de manual, altorelieful, patina monumentală.
Exemplară e, în acest sens, imensa icoană a voievodului Ştefan cel Mare şi Sfânt. Un chip durat, parcă, în piatră, cu trupul usor masiv sub straiele domneşti scăldate în roşu şi galben, dar păstrând în mâinile care ţin crucea şi biserica ctitorită, alungirea şi descarnaţia tipic bizantine… Lucrările lui Ciprian Istrate sunt întoarse vizibil şi cu faţa spre modernitate. Artistul jonglează abil cu dimensiunea canonică, valorificându-i toate potenţialităţile şi îndreptând-o abia perceptibil spre experiment.”
A.R.