Timp de patru seri, între 15 şi 18 septembrie, Accademia di Romania din Roma a găzduit cinci spectacole de dramaturgie românească. Piesele au fost prezentate de actori italieni, de la companiile Telluris Associati din Toscana şi Progetto Miniera din Roma, dar şi români, de la Teatrul de Nord din Satu Mare, Teatrul Bacovia din Bacău şi Teatrul Ariel din Tg.Mureş, în cadrul evenimentului „TeatROmania: emersioni sceniche”.
Festivalul TeatRomania, ajuns la a doua ediţie, este o iniţiativă a două asociaţii culturale: Telluris Associati şi Forumul Intelectualilor Romani din Italia (FIRI).
„Anul acesta ne-am concentrat asupra creaţiei teatrale propriu-zise şi în special asupra creaţiei contemporane”, explică preşedintele FIRI, Horia Corneliu Circotaş. „Selecţia a urmărit două criterii: unul este cel de calitate pentru un public special italian, pentru un public teatral, cultivat cunoscător al teatrului şi la curent cu ceea ce se întâmplă în teatru chiar şi la nivel european, iar al doilea criteriu a fost cel tematic, în sensul că am încercat să aducem împreună pe scenă lucruri care să formeze un sens global”, mai spune Cicotaş.
Tema abordată de spectacole a fost cea referitoare la raportul omului cu istoria, cu problemele istoriei recente.
Din România au fost puse în scenă trei piese: două după texte ale unei autoare contemporane, Alina Nelega: „Amalia respiră adânc” şi „Hess„, iar un alt spectacol, al actorului Radu Botar, care semnează şi regia: „Bufonul regelui„. Din Italia, trupele celor două companii de teatru au prezentat spectacolele: „Omul pubelă show # 1” din texte de Matei Vişniec şi „Sorescu la repetiţii” din Iona, de Marin Sorescu.
În deschiderea festivalului, în Sala de expoziţii de la Accademia di Romania a fost inaugurată expoziţia „Spaţiul scenic”, expoziţie cuprinzând fotografii aparţinând finaliştilor premiului prestigiosului premiu italian „Hystrio – Occhi di scena 2011” realizat de SpazioAperto. „Scopul ediţiei din acest an este acela de a stimula dialogul italo-român în jurul scenei considerate ca loc privilegiat de căutare, de verificare şi de împărtăşire: o posibilitate de întâlnire între companii teatrale, artişti şi public, întâlnire ce va permite aprofundarea reciprocă prin promovarea unui program cultural promiţător. Nu este vorba de a găzdui pur şi simplu un festival dedicat teatrului străin sau din Est, ci mai ales despre a aduce pe aceeaşi scenă companii şi artişti provenind din tradiţii teatrale diferite, capabile să ofere publicului fermenţi culturali de calitate, relevanţi în cadrul unui dialog critic cu lumea contemporană”, explică directorul artistic al festivalului, Letteria Giuffrè Pagano de la Telluris Associati.
Emoţii pentru actori
Daniela Vrânceanu de la Teatrul Bacovia din Bacău a fost aplaudată, în fiecare seară, timp de zece minute, pentru rolul său din spectacolul „Amalia respiră adânc”, de Alina Nelega. Actriţa a recunoscut că a avut emoţii atât pentru faptul că se afla pentru prima dată pe o scenă din Italia, dar şi pentru că era pentru prima dată când autorea (Alina Nelega) vedea piesa.
„Joc această piesă de trei ani, dar până acum autoarea textului nu a reuşit să vadă acest spectacol”, mărturiseşte Daniela Vrânceanu, care a participat, în anul 2009, cu acest rol la Gala Star, unde a obţinut premiul pentru cea mai bună actriţă.
„Cred că spectacolul este făcut în aşa fel încât putea să nu fie făcută traducerea. Stările personajului pe care îl interpretez se înţeleg chiar şi fără text„, comentează actriţa referitor la faptul că pentru publicul italian s-a făcut o subtritrare.
„E soarta Amaliei, care trece prin cinci vârste. Mi-a plăcut foarte mult textul. Este viaţa unei femei, care trece prin multe greutăţi, încearcă să fie puternică, să nu devieze de la ceea ce îşi propune să facă în viaţă” povesteşte despre rolul său Daniela Vrânceanu.
Referitor la spectatorii români prezenţi în sală, actriţa a ţinut să precizeze că fiind originară din Republica Moldova şi trăind în prezent în România ştie foarte bine ce înseamnă străinătatea. „Românii de aici, din Italia, să nu uite niciodată de unde au plecat şi să fie puternici! Străinătatea este grea. Eu sunt basarabeancă. În România mă simt ca acasă. Dar tot e greu!”, recunoaşte actriţa Daniela Vrânceanu.
Tazio Torrini joacă pentru prima dată într-o piesă scrisă de Matei Vişniec – „Omul pubelă show # 1” – şi consideră extrem de important acest festival de teatru. „Este important, deoarece într-o ţară ca Italia în care se pune în scenă puţină dramaturgie contemporană există şi o scăzută deschidere spre acest gen. La noi este cunoscut doar Pirandelli ca dramaturg şi să zicem că mai sunt cunoscutţi câţiva dramaturgi englezi şi francezi. Consider că este necesar să aducem mai multă dramaturgie străină pe scenele din Italia, dramaturgie contemporană şi mai ales din ţările est europene”, este de părere tânărul actor italian de la compania de teatru Telluris Associati din regiunea Toscana.
Debut în teatru la 14 ani
Pentru Emanuela Gabriela Ionică, în vârstă de 14 ani, care de patru ani se ocupă de dublaj de filme în studiourile cinematografice de la Roma, acest festival a reprezentat şi o ocazie de a debuta în teatru cu rolul „Iona” din spectacolul „Sorescu la repetiţii”, după opera lui Marin Sorescu, în regia lui Thomas Otto Zinzi. „Am avut mari emoţii. Veneam în fiecare zi la repetiţii şi de fiecare dată se schimba ceva. Este diferit”, povesteşte entuziasmată fetiţa.
„Pentru mine nu a fost greu. M-am simţit mult mai bine decât atunci când fac dublaj. De exemplu, când eşti în studio, la dublaj, trebuie întotdeauna să joci rolul pe care l-a făcut întotdeauna altcineva înaintea ta, pe când aici, în spectacol eram eu, vorbeam eu şi trebuia să o fac în aşa fel încât să emoţionez publicul. Este deci o senzaţie mult diferită”, mărturiseşte Emanuela.
„Teatrul este pasiunea mea acum. Cea mai mare pasiune!”, concluzionează fata încântată de cele patru reprezentaţii de teatru pe care le-a avut la Accademia di Romania.
Cristiana Tudor