Divina Comedie precum Mein Kampf, Dante Alighieri precum Goebbels. Opera de căpătâi a literaturii italiene o fi capodoperă, dar e plină ochi de propagandă antisemită, antiislamică şi homofobă, aşadar ar trebui eliminată din programele şcolare.
Este propunerea şoc a Gherush92, ONG specializat „în elaborarea şi realizarea de cercetări, studii şi proiecte, privind drepturile omeneşti şi în teme conexe, precum rasismul, rezolvarea conflictelor, drepturi fundamentale ale omului, dezvoltare sustenabilă”. Consultant al Consiliului Economic şi Social al Naţiunilor Unite (ECOSOC), organizaţia a analizat terţinele din cele trei părţi ale poemului, Infernul, Purgatoriul şi Paradisul, evidenţiind mesajele rasiste ale acestora.
în cântul XXXIV al Infernului, Lucifer îl devorează pe apostolul Iuda, care l-a trădat pe Iisus. „Iuda dantesc – denunţă Gherush92 – este reprezentarea Iudei din Evanghelii, sursă de antisemitism. Studiind Divina Comedie tinerii evrei sunt constrânşi, fără filtre şi explicaţii, să aprecieze o operă care calomniază poporul evreiesc; aceştia învaţă să-i valideze mesajul de condamnare antisemită, reiterat încă şi astăzi pe timpul slujbelor şi predicilor şi care l-a costat pe poporul evreiesc durere şi doliu”.
în cântul XXIII Dante pedepseşte în schimb Sanhedrinul „care, potrivit creştinilor, a complotat împotriva lui Iisus”, descriind teribilele suplicii ale marelui preot Caiafa, a socrului său Ana şi al Fariseilor. în cântul V al Paradisului creştinii sunt îndemnaţi să nu cadă în greşelile iudeilor, cu versuri care ar fi „o anticipare a legilor rasiale de epocă fascistă” şi „care introduc Protocoalele înţelepţilor Sionului ale lui Nilus, cunoscută lucrare antisemită care a discutat despre „Pericolul Evreiesc” şi a provocat persecutarea şi distrugerea evreilor în Rusia şi în întreaga Europă.
Marele poet nu-l cruţă pe Mahomed, care în cântul XXVIII al Infernului este portretizat ca un eretic, demn de o pedeapsă atroce: „corpul său este despicat de la bărbie până la pântec astfel încât maţele îi atârnă pe picioare, imagine care insultă cultura islamică”. Ali, succesorul său, are capul despicat de la bărbie până la păr.
„Jignirea – potrivit experţilor – devine şi mai evidentă deoarece corpul „despicat” şi „schilodit” al lui Mahomed este comparat cu un butoi spart, obiect care conţine vinul, interzis de tradiţia islamică. în descrierea lui Mahomed sunt folosiţi termeni vulgari şi imagini înspăimântătoare astfel că în traducerea arabă a Comediei a filologului Hassan Osman au fost omise versurile considerate jignitoare”.
în Infern (cântul XIV) se pedepsesc şi homosexualii, vinovaţi că au avut rapoarte „împotriva naturii”. Dezbrăcaţi, fug fără oprire sub o ploaie de flăcări.
Potrivit ONG-ului Gherush 92, „”există un fel de „negare” care neagă conţinuturile rasiste în programele şcolare: frumuseţea, potrivit canoanelor occidentale, tiranizează orice mesaj şi opere precum Comedia, considerată capodoperă a umanităţii, deşi exprimă fără echivoc conţinuturi rasiste, este evaluată prin valoarea sa estetică şi simbolică. Comedia este considerată operă de indiscutabilă valoare universală, fără a ţine cont de studenţii evrei şi islamici şi de identitatea lor violată”.
„Continuarea învăţăturilor de acest fel – atacă consultanţii ONU – reprezintă o violare a drepturilor umane şi evidenţierea naturii rasisite şi antisemite a ţării noastre al cărei suflet îl constituie creştinismul. Cerem, din acest motiv, Ministerului Educaţiei Publice, Rabinilor şi Directorilor şcolilor evreieşti, islamice şi altele să elimine Divina Comedie din programele şcolare ministeriale sau cel puţin să introducă comentariile şi lămuririle necesare„.
Apelul ONG-ului Gherush92 a făcut rumoare, dar până acum nu a avut parte de prea mult sprijin.
„Mi se pare a fi unul dintre nesfârşitele deliruri ale atitudinii politically correct, unit unei absolute lipse de simţ istoric”, lichidează subiectul Giulio Ferroni, profesor de literatura italiană la Universitatea Sapienza din Roma. „Divina Comedie trebuie citită în contextul său istoric. Se pot introduce ceva note în plus – continuă profesorul – însă ar fi o nebunie să se renunţe la studiul unei capodopere care a contribuit la construirea imaginii umanităţii, deşi pornind de la evidentele sale limite istorice”.
Elvio Pasca